Good job! Keep on going! Bravo!
Gustul pâinii şi al vinului
Autor: Rus Cristian
Teme: Spiritualitate, Teologie
Deseori mistica foloseşte un limbaj poetic, potrivit adevărului divin care este bun, frumos, plăcut şi deci trebuie prezentat cu bunătate, frumuseţe şi ascultat cu dragoste. Un astfel de limbaj poetic îl are prin excelenţă Sfântul Efrem Sirul, Părinte al Bisericii născut în jurul anului 306 la Nisibi în Siria.
Efrem nu scrie doar pentru a specula sau doar din plăcere. Folosindu-se de speculaţie, învăţătura sa are o însemnătate practică, un mesaj pastoral care presupune o atitudine de luat şi o decizie de urmat înaintea mesajului adus de Hristos. În ceea ce urmează ne vom opri asupra analogiei pe care autorul nostru o face în legătură cu Sfânta Euharistie.
Efem observă atitudinea pedagogică a lui Hristos care, în inteligenţa Sa divină, îi pregăteşte pe oameni pentru mult mai mult decât o minune pe care El o săvârşeşte la Cana din Galileia sau în pustiu la înmulţirea pâinilor (Mt 13-21; 15, 32-38). Autorul nostru sirian face o analogie între minunea făcută de Isus la Cana Galilei, prin transformarea apei în vin, şi Cina cea de taină unde transformă vinul în propriul sânge. O altă analogie pe care el o face e cea a înmulţirii pâinii în pustiu cu cea a transformării pâinii în chiar Trupul lui Hristos. Dintr-o pâine mică Domnul nostru făcuse pâine în abundenţă în deşert. Şi la Cana, El schimbă apa în vin (Ioan 6, 1-13; 2, 1-11). Cristos se foloseşte de această pedagogie tocmai pentru a obişnui gurile mulţimii cu pâinea şi vinul Său până când va veni timpul ca El să le dea lor chiar sângele şi trupul Său. El i-a făcut [pe oameni] să prindă gustul pâinii abundente şi a vinului trecător pentru a-i provoca să dorească abundenţa Trupului şi Sângelui dătător de viaţă.[*]
Un alt aspect asupra căruia meditează Sfântul Efrem este cel al gratuităţii Sfintei Euharistii. Isus, spune părintele sirian, ar fi putut cere bani în urma înmulţirii pâinilor în deşert. A da de mâncare la mai bine de 5000 de oameni, în afară de femei şi copii, ar fi însemnat o "afacere bună". De asemenea ar fi putut profita şi de situaţia critică a mirilor, care într-un moment aşa de important, au rămas fără vin. Însă Isus le dăduse lor în mod gratuit lucruri pe care cu preţ ar fi putut să le cumpere de la El; dar nu le-a vândut lor ceea ce ei puteau să cumpere pentru ca ei să ştie că nu se cere de la ei preţul unui lucru, [preţ] pe care ei nu-l aveau. Putea să pună preţ pe pâinea şi vinul Său dar nu pe Trupul şi Sângele Său. De fapt, cine ar putea să cumpere Sfânta Euharistiei!?! Oferind în mod gratuit pâinea şi vinul, Hristos ne îndeamnă să luăm acea comoară fără preţ. Domnul a ştiut să ne atragă prin lucrurile care plac gurii (pâinea şi mai ales vinul) pentru a ne atrage către ceea ce ne dă viaţă sufletului.
O consecinţă a "gustării" vinului este cea a veseliei. Spune Sfantul nostru că, El [Hristos] făcuse vinul care îi înveseli pe invitaţi pentru a le arăta că Sângele Său va înveseli toate popoarele. Toate bucuriile sunt legate de vin şi toate rascumpărările sunt legate de misterul sângelui.
O altă consecintă a vinului este cea de a transforma. Experienţa unui pahar de vin în plus nu e un lucru ne mai întâlnit, rar experimentat şi greu de explicat. Parcă după un pic de vin suntem alţii. Vedem lucrurile altcumva. Şi de acest fapt Efrem Sirul se foloseşte pentru a ne explica în ce măsură adevăratul Vin ne transformă. Dăduse vinul excepţional care transformă mintea (tar’ita) pentru ca să ştim că El le oferă să bea învăţătura care transformă mintea. Mintea nu este aici doar raţiunea ci locul discernimentului unde se cerne binele de rău.
În aceste dimensiuni totul se transformă. Apa primeşte o dimensiune sacramentală în taina Botezului, vinul nu mai este vin în taina Euharistiei, poruncile din Vechiul Testament vin respectate în lumina lui Hristos unde "ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte" (Iesire 21, 24) devine acum "cine te loveşte peste obrazul drept întoarce-i şi pe celălalt" (Mt. 5, 39).
Note
[*] Textele lui Efrem Sirul sunt preluate din traducerea manuscrisă a Părintelui Profesor Pierre Yousif făcută din siriană în italiană a lucrării Commento sul Diatessaron, XII, Testo VI – Eucaristia, Cana e la moltiplicazione dei pani
Lecturi:2267
Inapoi la inceputul paginii
Comentarii
Marius B a scris la 3 Februarie 2008
@ 4:21 pm
Ce interesant! O adevărată scară paideutică biblică spre Euharistie a Sfântului Efrem! O reală osmoză a înţelepciunii divine spre înţelegerea omului.
Lucian Todoran a scris la 7 Aprilie 2008
@ 4:23 am
Impartasiti-ne opinia Dvs
Teme